Tags

, , , ,

Black or White 3/5 Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα και τα σύμβολα: Μία κραυγή ελευθερίας
Γιατί προκάλεσε τόσες αντιδράσεις; Τι ήταν αυτό που ενόχλησε;

Η ΣΚΗΝΟΘΕΤΙΚΗ ΑΠΟΨΗ

Ο Μάικλ Τζάκσον, εν μέρει, ήταν «αυτοδίδακτος» αφού είχε μελετήσει «προσωπικά» όλα τα είδη μουσικής, όπως είχε δηλώσει, αλλά και όλες τις μορφές τέχνης. Η μεγαλοφυΐα δεν χρειάζεται πτυχία…. αφού παρ᾽όλο είχε τελειώσει το δημοτικό ο Τζάκσον ήταν μορφωμένος, και αυτό φαίνεται στην δουλειά του: γνώριζε δραματολογία, θεατρολογία, χορολογία, τεχνολογία, κινηματογράφο, τηλεόραση, συγγραφή σεναρίου, και είχε εργαστεί πάνω στο αντικείμενό του μανιωδώς, ήταν άριστος χορευτής, τραγουδιστής, μουσικός και ηθοποιός. Με αυτό το καλλιτεχνικό υπόβαθρο γνώσεων και εμπειριών ξεκινά ουσιαστικά η δράση και το έργο υψηλής σύλληψης για έναν λαϊκό, «ποπ», καλλιτέχνη. Στο 13λεπτο βίντεο κλιπ, το θέατρο και ο κινηματογράφος, με την χρήση τεχνολογικών μέσων, ενώθηκαν σε ένα ισορροπημένο σύνολο που έκφρασε κοινωνική διαμαρτυρία, ακόμα και ενάντια στο ίδιο το Χόλυγουντ, αφού «εκείνοι που θα διευθύνουν τον κινηματογράφο (και την τηλεόραση), θα διευθύνουν την ιδεολογία των μαζών». Για τον Τζάκσον ο «κίνδυνος ενός κινηματογράφου εξαρτημένου από μια βιομηχανία που υπακούει στους νόμους της προπαγάνδας και της αγοράς» ήταν μία ασφυκτική κατάσταση αλλά και ένα μεγάλο μέσον. Mέσα από την πολυσύνθετη τέχνη του, ο παγκόσμιος καλλιτέχνης, και ένας από τους πιο διάσημους ανθρώπους του πλανήτη, μετέφερε, με ακραίο τρόπο για ποπ καλλιτέχνη, ένα ισχυρό αντιρατσιστικό μήνυμα. Και αυτό φάνηκε στο ότι η πρώτη προβολή του Black or White είχε 500 εκ. θεατές, παγκοσμίως. Στις 17 Νοεμβρίου 1991 το βίντεο για το τραγούδι Black or White μεταδόθηκε συγχρόνως από τα τηλεοπτικά δίκτυα MTV, BET, VH1, και Fox και έδωσε σε αυτά τα κανάλια τα υψηλότερα ποσοστά τηλεθέασης. Πράγμα που σημαίνει ότι ο Μάικλ άδραξε την ευκαιρία να περάσει το μήνυμα στον κόσμο.

Ο Τζάκσον δεν ήθελε να δημιουργήσει μία σκηνή κλειστή προς το αμύητο κοινό, χωρίς να ενδιαφέρεται για την εμπορικότητα και την αποδοχή του ευρύτερου κοινού. Αντίθετα, ήθελε να μυήσει το ευρύ κοινό στην «μαγεία» και την επαναστατικότητα της τέχνης που εκφράζει την πραγματικότητα έτσι όπως είναι, αλλά, παράλληλα, μέσα από τους συμβολισμούς, αποκάλυπτε τα συναισθήματά για τον κόσμο και τα προβλήματά του. Ως καλλιτέχνης που απευθυνόταν σε όλον τον πλανήτη, ήθελε  να προβληματίσει και να επιρρεάσει. Το κατάφερε, αλλά το πλήρωσε αφού η αληθινή τέχνη που ασκεί κριτική διώκεται. Μετά το σκάνδαλο του 1993 ο Τζάκσον δεν έδωσε ποτέ ξανά συναυλίες στις ΗΠΑ.

Η θεατρική-χορευτική σκηνή κινείται ανάμεσα στο νατουραλιστικό – εξπρεσιονιστικό -συμβολικό περιβάλλον, (ο Τζάκσον ήταν λάτρης του συμβολισμού, αφού διακατέχει όλο του το έργο) παρουσιάζοντας την πολιτική θέση του καλλιτέχνη και το προσωπικό του όραμα για κοινωνική αλλαγή, ίση κοινωνία, χρησιμοποιώντας και τεχνολογικά μέσα, πρωτοποριακά για την εποχή. Τα σκηνικά απεικονίζουν νατουραλιστικά ένα γκέτο με εγκαταλελειμένα αυτοκίνητα και σκουπίδια, ο φωτισμός είναι χαμηλός, η ατμόσφαιρα πνιγηρή, ενώ όταν ο Τζάκσον σπάζει και καταστρέφει τα πάντα στην σκηνή, η εκρηκτικότητα της έκφρασης εξωτερικεύει την δυναμική της βίας που γεννάει η καταπίεση του ανθρώπινου όντος. Ο ίδιος δήλωσε ότι μέσα από τον χορό του πάνθηρα ήθελε να εκφράσει τα ζωώδη ένστικτα του ανθρώπου…

Ο Χορός

Ο Μάικλ χορεύει έναν “διονυσιακό”  τελετουργικό χορό που συμβολίζει και αναπαριστά το κοινωνικό χάος που διανύει ο κόσμος ακόμα και σήμερα, γι᾽αυτό και το έργο του Τζάκσον είναι διαχρονικό. Είναι ένας χορός με αναφορές σε πολλά είδη έκφρασης, θεατρικά, πολυπολιτισμικά, τελετουργικά με στόχο να περάσει στον κόσμο το αντιρατσιστικό μήνυμα. Ο ηθοποιός Βασίλης Κουκαλάνι, έγραψε: «Ο φασισμός δεν ξέρει να χορεύει, δεν έχει χρώματα και δεν τραγουδάει. Ο φασισμός δεν είναι εγγενές στοιχείο του ανθρώπου, αλλά γεννάται κάτω από συγκεκριμένες κοινωνικές συνθήκες και για συγκεκριμένους σκοπούς. Οι λέξεις, οι νότες και τα χρώματα είναι τα δικά μας όπλα».

http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=23136&subid=2&pubid=63976274

Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ

Για την «Μεταμόρφωση», το βιβλίο του Φραντς Κάφκα, ο σκηνοθέτης Σάββας Στρούμπος γράφει: Η “Μεταμόρφωση” αποτελεί… «ατέλειωτη κραυγή αγωνίας ενάντια στον αυτόβουλο και υπαρξιακό εγκλεισμό των σύγχρονων ανθρώπων. Οι άνθρωποι, όμως, μπορούν να δράσουν και διαφορετικά. Εχουν πάντα τη δυνατότητα να σπάσουν τα δεσμά της κάθε φυλακής τους, να δημιουργήσουν ρήγματα στις παραστάσεις της καθημερινότητάς τους, τη δυνατότητα να δώσουν ένα τέλος στον όποιον εφιάλτη κι επιτέλους, να δράσουν δημιουργικά προς τον εαυτό τους-και-τον-κόσμο».

ΠΑΝΘΗΡΑΣ

ΕΞΟΥΣΙΑ ΣΤΟΝ ΛΑΟ… ΤΟΤΕ ΚΑΙ ΤΩΡΑ

To σενάριο

Ένας μαύρος πάνθηρας εμφανίζεται πίσω από το συνεργείο, σφού έχουν τελειώσει τα γυρίσματα του βίντεο κλιπ Black or White και κατευθύνεται σε μία πόρτα που οδηγεί πίσω, στα σκηνικά του πλατό. Ο πάνθηρας γρυλίζει μπροστά σε ένα “λευκό” άγαλμα του Τζωρτζ Ουάσιγκτον. Για τους λευκούς Αμερικανούς είναι ένας επαναστάτης και σύμβολο της ελευθερίας, για πολλούς Αφροαμερικανούς είναι ένας ιδιοκτήτης σκλάβων και ένα πρόσωπο-σύμβολο του ρατσιστικού καθεστώτος.

Ο μαύρος πάνθηρας κατεβαίνει με την νωχελική κίνηση του αιλουροειδούς μία σκοτεινή σκάλα η οποία οδηγεί σε κάποια σιδερένια πόρτα με κάγκελα σαν πόρτα φυλακής. Μπαίνοντας μέσα σε αυτή την πόρτα ο πάνθηρας μεταμορφώνεται παίρνοντας ανθρώπινη μορφή (ρόλο τον οποίο υποδύεται ο Μάικλ).

Αυτό το εκπληκτικό οπτικό εφέ λέγεται morphing (μεταμορφοτροπέας ή μεταμόρφωση) το οποίο χρησιμοποιήθηκε για πρώτη φορά το 1988 στον κινηματογράφο και το 1991, 3 χρόνια μετά, το χρησιμοποίησε ο Μάικλ Τζάκσον στο συγκεκριμένο μουσικό βίντεο κλιπ. Το morphing ήταν ένα οπτικό εφέ που μέσω υπολογιστή επεξεργάζεται μία εικόνα η οποία αλλάζει με την μορφή μιάς άλλης και ήταν πολύ μπροστά από την εποχή του (μετά από 7 χρόνια το 1998 θα το χρησιμοποιήσει και η Μαντόνα στο βίντεο κλιπ του Frozen όπου μετατρέπεται σε μαύρα πουλιά και μαύρο μολοσσό).

ΚΟΜΜΑ ΜΑΥΡΩΝ ΠΑΝΘΗΡΩΝ ΓΙΑ ΑΥΤΟΑΜΥΝΑ


Ο Μαύροι Πάνθηρες

Το κομμα των “Μαυρων Πανθήρων” ήταν μια οργάνωση των Αφροαμερικανών ακτιβιστών, Ιδρύθηκε το 1966 (για τα πολιτικά δικαιώματα και την αυτοάμυνα της κοινότητάς τους) εν μέσω μεγάλων ρατσιστικών αναταραχών. Παρά τους βίαιους λόγους, και τους δεσμούς του με την εγκληματική δράση, oι αφροαμερικανοί εμπνεύστηκαν από τα μηνύματά του κόμματος για την ενίσχυση των δικαιώματών τους. Οι πολιτικές επιρροές ακολούθησαν τους λευκούς αφήνοντας τις παλιές κοινότητες να παρακμάσουν. Το Γκάρυ της Ιντιάνα είναι το μέρος στο οποίο γεννήθηκε και μεγάλωσε ο Μάικλ και αποτελεί συνοικία αφροαμερικανών ήταν μία από αυτές τις κοινότητες.

To παρακάτω βίντεο εμας παρέχει ενδιαφέροντα στοιχεία για τα πολιτικά γεγονότα και την κοινωνική κατάσταση της εποχής, όπως και το αντιρατσιστικό υπόβαθρο του τραγουδιού και του βίντεο:

ΣΗΜΑΝΤΙΚΟ: Τα συνθήματα δεν υπήρχαν στο αρχικό βίντεο. Μετά το σκάνδαλο προστέθηκαν από τον Μάικλ ώστε να γίνει ξεκάθαρο το μήνυμα του στον κόσμο, πράγμα που ενόχλησε και ίσως αυτή ήταν η αρχή του τέλους της καλλιτεχνικής πορείας ενός μεγάλου καλλιτέχνη που τόσο άδικα και αισχρά συκοφαντήθηκε για τις πολιτικές του πεποιθήσεις και την ελευθερία της έκφρασης στην Τέχνη και την κονωνία.

Τα γκέτο
Τα αφροαμερικανικά γκέτο δημιουργήθηκαν μέσα σε αρκετές δεκαετίες. Στην αρχή η νομοθεσία απομόνωσε τους αφροαμερικανούς έξω από τις περιοχές της πόλης. Αργότερα, οι κτηματομεσίτες, ιδιαίτερα, ενθάρρυναν τον ρατσιστικό διαχωρισμό. Οι λευκοί της πόλης πούλησαν τα σπίτια τους με τα πρώτα “σημάδια” των μαύρων γειτόνων τους.

Το σκηνικό που χορεύει ο Μάικλ, είναι ένα αμερικανικό γκέτο.
Ο Μάικλ περπατάει σε ένα γκέτο. ‘Ενας δυνατός άνεμος πετάει πάνω του σκουπίδια και εφημερίδες. Υπαινίσσεται ότι ο τύπος του κάνει πόλεμο.
Μόλις κοπάσει ο αέρας κάνει μία κίνηση με το χέρι του σαν να κρατάει όπλο. Ενώ μετά η κάμερα τον δείχνει να βγάζει το πουκάμισό του σαν να αποκαλύπτει ότι είναι άοπλος και ανυπεράσπιστος.
Κοιτάζει στον φακό και στο βλέμμα του καταγράφεται το συναίσθημα της μη υπεράσπισης, της βοήθειας, αλλά και της αντίδρασης και της δύναμης να εκφραστεί γνωρίζοντας κατά κάποιο τρόπο τις συνέπειες.

Το καπέλο
Το καπέλο είναι σύμβολο εξουσίας και δύναμης. Το καπέλο όταν καλύπτει το κεφάλι περιέχει την σκέψη. Όταν κάποιος αλλάζει καπέλα αλλάζει και γνώμες. Τα καπέλα απεικονίζουν τις ιεραρχικές και τις κοινωνικές τάξεις π.χ. στρατιωτικό πηλήκιο, μήτρα (του δεσπότη), ψηλό καπέλο, σκούφος, μπερές, ημίψηλο κ.λ.π.). ‘Οταν βγάζεις το καπέλο χαιρετάς κάποιον ανώτερο και δείχνει σεβασμό.
Καπελώνω, στα Ελληνικά, σημαίνει: επιβάλλω τις απόψεις μου σε μια οργανωμένη ομάδα, με το πρόσχημα της προστασίας ή της υποστήριξης. Ο Μάικλ αποτινάσει κάθε εξουσία και ό,τι χρησιμοποιείται για τη συγκάλυψη των πραγματικών σκοπών μιας ενέργειας. Γι’ αυτό και υπάρχει η συγκεκριμένη θρυλική στάση που κρύβει με το καπέλλο το πρόσωπο του. Προετοιμάζεται, σκέπτεται πως να δράσει.Το πόδι προτεταμένο μπροστά είναι σύμβολο του άξονα, της σταθερότητας, αλλά είναι και φαλλικό σύμβολο. Ακριβώς μετά βγάζει το καπέλο το και το πετάει μπροστά.

 

Στις συναυλίες
Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα εντασσόταν στις συναυλίες του στην παρουσίαση του Billie Jean. Φόραγε το καπέλο με σκυμμένο το κεφάλι, όταν τραγουδούσε το έβγαζε (γιατί ο καλλιτέχνης πρέπει να είναι ελεύθερος να εκφραστεί) κάνοντας το moonwalk “περπατούσε στο φεγγάρι”, μετά το φορούσε ξανά κάνοντας ένα εκπληκτικό χορευτικό σόλο και στο τέλος του κομματιού αποκάλυπτε το πρόσωπο του και το πέταγε στο κοινό. Αποτινάξτε κάθε μορφής εξουσία.

Το μπουκάλι μπύρας
Ο Μάικλ να τρέχει κοιτάζοντας δεξιά-αριστερά αν τον παρακολουθεί κανείς. Χορεύει κλακέτες, tap-dancing, για λίγο και μετά σπάει με το πόδι του δύο μπουκάλια μπύρας που βρίσκονται κάτω στον δρόμο.
Αυτό αναφέρεται στο γεγονός ότι στα τέλη του 1980 παρατηρήθηκε αύξηση της διαφήμισης των οινοπνευματώδων στις κοινότητες των μαύρων. Οι αφροαμερικανοί, στατιστικά, πίνουν λιγότερο από τους λευκούς – παρά το γεγονός ότι πολλοί πεθαίνουν από ασθένειες που προέρχονται από την μεγάλη κατανάλωση οινοπνευματωδών.

ΟΙ ΣΚΗΝΕΣ ΒΙΑΣ

Τα συνθήματα
Στα τζάμια ενός εγκαταλελειμμένου αυτοκινήτου, εμβληματικό χαρακτηριστικό των γκέτο, υπάρχουν γραμμένα συνθήματα-γκράφιτι. Ο Mάικλ σπάει με τον αγκώνα του, τα πλαϊνά τζάμια του αυτοκινήτου, όπου το ένα γράφει “ο Χίτλερ ζει” και το δεύτερο έχει ζωγραφισμένο έναν αγκυλωτό σταυρό (σβάστικα).

 

Η λέξη nιgger (νέγρος)
Ο Μάικλ ανεβαίνει πάνω στο πίσω μέρος του αυτοκινήτου και σπάει με έναν λοστό το πίσω τζάμι του αυτοκινήτου που γράφει “Νigger gο home” (νέγρο γύρνα σπίτι σου). H λέξη “nigger” Χαρακτηρίζεται ως ρατσιστική βρισιά για τους μαύρους από την στιγμή που ο ομιλητής είναι λευκός και όχι μαύρος. Περιγράφει ένα άτομο αμόρφωτο, ανόητο, πέρα από φυλή, χρώμα, θρησκεία, σεξουαλική προτίμηση κ.λ.π. Επίσης, μπορεί να σημαίνει ότι ένας μαύρος είναι κατώτερος από ένα λευκό, και δεν μπορεί να έχει ίσα δικαιώματα, όπως: δικαίωμα ψήφου, ίση εκπαίδευση σε ίδια σχολεία με τους λευκούς, περίθαλψη σε ίδια νοσοκομεία με λευκούς. Πολλοί αφροαμερικανοί πέθαναν ψάχνοντας νοσοκομείο για μαύρους, όπως συνέβη με την κορυφαία τραγουδίστρια του μπλουζ την Μπέσυ Σμιθ (1894-1937) την μετονομαζόμενη “Αυτοκράτειρα του Μπλουζ”, η οποία, μετά από τροχαίο, υπέκυψε από αιμορραγία ψάχνοντας νοσοκομείο για μαύρους.

No more wet backs

Ο Mάικλ σπάει το παμπρίζ του αυτοκινήτου πάνω στο οποίο γράφει “no more wet backs”, ένα αντιμεταναστευτικό σύνθημα. Wet backs (βρεγμένες πλάτες) λέγονται οι πρόσφυγες ή μετανάστες και κυρίως οι μεξικανοί, οι οποίοι περνούν τον ποταμό Rio Grande, για να φτάσουν λαθραία στις ΗΠΑ. Τα βασανιστήρια και η βία που υφίστανται οι πρόσφυγες δεν ήταν ποτέ μέσα στις πεποιθήσεις του Μάικλ. Ήταν ένα ειρηνικό άτομο που πίστευε ότι όλα μπορούν να λυθούν ειρηνικά και λογικά σε ένα τραπέζι.

Οι κραυγές του ανθρώπου και τα γρυλίσματα του πάνθηρα
Σε όλη την διάρκεια του βίντεο στις σκηνές βίας μαζί με τις κραυγές του Μάικλ ακούγονται πίσω και οι βρυχηθμοί του πάνθηρα. ‘Ενα μίγμα ενός συγκεχυμένου ήχου όπου η ανθρώπινη φωνή μπερδεύεται με την φωνή ενός άγριου ζώου. Στοιχείο που σήμαινε ότι ο άνθρωπος κρύβει μέσα του και κτηνώδη ένστικτα. ΚΑι αυτό ακριβώς μεταφέρει. Οτι η ανέλιξη και η ελευθερία του ανθρώπου πέρα από κάθε βία είναι αυτά τα στοιχεία που θα τον ανεβάσουν σε ένα ανώτερο πνευματικό επίπεδο, σε μία εξελιγμένη συνείδηση όπου κάθε μορφή βίας θα προκαλεί αποστροφή.

Το άγγιγμα του “καβάλου” και η άσεμνη σεξουαλική κίνηση
Ο Μάικλ ανεβαίνει στο καπό του αυτοκινήτου, κυρίαρχος, δικαιωμένος, νικητής, αφού έχει αποτινάξει όλες τις καταπιέσεις. Αισθάνεται θυμωμένος και οργισμένος και θέλει να εκφράσει την ελευθερία του μέσα από μία κραυγή και μία μορφική σεξουαλική κίνηση που λαικά θα λέγαμε ότι λέει “σας γράφω…”εκεί”.
H κίνηση αυτή μπορεί να ερμηνευτεί ως απαξιωτική και προσβλητική. Να υπονοεί έναν βίαιο αγώνα καθαρά για αυτοάμυνα αφού η προκλητική χλευαστική ρατσιστική βρισιά είναι ήδη γραμμένη ως σύνθημα και προκαλεί έναν φαύλο κύκλο βίας. Ούτως ή άλλως στο Beat It γράφει “Δεν έχει σημασία ποιος έχει δίκιο ή άδικο. Φύγε!” και η θέση του ήταν αυτή.

Εδώ ενώνει την σκηνή, με έναν ιδιοφυή τρόπο, με τους στίχους του Black or White όπου, όπως είπαμε στην αρχή, κάποιος ρατσιστής ενοχλείται από το ζευγάρι όπου ο άνδρας είναι μαύρος και η γυναίκα λευκή.
Ως σύμβολο αυτή η κίνηση εκφράζει, υπονοεί υποσυνείδητα, την συνουσία, την ερωτική πράξη. Υπαινίσσεται τον άνδρα-γεννήτορα ο οποίος μέσα από την ένωση του με το θηλυκό στοιχείο αναπαράγεται η ζωή. Είναι εκπληκτικό αν παρακολουθήσει κάποιος προσεκτικά, πως κινεί το σώμα του ο Μάικλ και τις χορευτικές του κινήσεις. Το σώμα του εκφράζει την αρσενική κίνηση, ενώ το χέρι του την θηλυκή. Συνενώνει τα δύο στοιχεία. Θέλει να είναι ελεύθερος άνθρωπος και να ζήσει όπως έχει επιλέξει, να ερωτευτεί όποια γυναίκα θέλει αυτός όχι όπως του καθορίζουν κάποιοι άλλοι, μέσα από κοινωνικές νόρμες, πολιτική καταπίεση, θέτοντας σύνορα και περιορισμό στο χρώμα του δέρματος και πατρίδες. Οταν δύο άνθρωποι “τα βρίσκουν” δεν απασχολεί κανέναν παρά μόνο αυτούς τους δύο (θυμίζει λίγο “Ρωμαίο και Ιουλιέτα”). Και όπως λέει στο The Way You Make Me Feel, “δεν είναι δουλειά κανενός, έχει να κάνει μόνο με μένα και το μωρό μου” .

Σπάει τα σύμβολα της καταπίεσης, αισθάνεται δικαιωμένος και περνάει το μήνυμα ότι αναγεννά την ζωή κάνοντας παιδιά που θα ζήσουν πλέον την Ισότητα, τα ίδια δικαιώματα στην μόρφωση, την ψήφο και την περίθαλψη. Θέλει έναν καλύτερο κόσμο. Και ο κόσμος δημιουργείται μέσα από την σεξουαλική πράξη, τον έρωτα και την αγάπη πέρα από σύνορα.


ΚΚΚ
Στην συνέχεια, ο Mάικλ τραβά και αποσπά βίαια το τιμόνι του αυτοκινήτου πετώντας το με δύναμη πάνω στο παράθυρο μιας παλιάς πόρτας όπου γράφει “ΚΚΚ rules” (δηλαδή “η κου κλουξ κλαν βασιλεύει”). Η ΚΚΚ ήταν μία τρομοκρατική οργάνωση που ιδρύθηκε το 1866 και πίστευε στην ανωτερότητα της λευκής φυλής η οποία χρησιμοποίησε την βία και την καταπίεση με εγκλήματα εναντίον των μαύρων για 100 περίπου χρόνια, και ήταν εναντίον των ανθρωπίνων δικαιωμάτων. Αποκηρύσσει την βασιλεία της ΚΚΚ με την καταστροφή του συνθήματος. Στην Ιντιάνα, πολιτεία όπου μεγάλωσε ο Μάικλ, υπήρχαν πολύ μεγάλες αναταραχές και γίνονταν εγκλήματα από την Κλαν. Η σκηνή αυτή ήταν μία καθαρή διαμαρτυρία ενάντια στον ρατσισμό, την βία και την καταπίεση.

Η βιτρίνα
‘Ομως, μετά από αυτό, στο βίντεο ακολουθεί μία σκηνή η οποία μαρτυρά ότι ο Μάικλ στρέφεται ενάντια στο ίδιο το γκέτο: σπάει την βιτρίνα ενός μαγαζιού μέσα στο γκέτο με έναν σκουπιδοτενεκέ, και όχι με λοστό, ενώ τα σκουπίδια ξεχύνονται στον δρόμο. Τα σκουπίδια είναι άχρηστα αντικείμενα και με αυτά το σκηνικό συνεχίζει να καταστρέφεται. Είναι ένα θέατρο του παραλόγου όπου η έννοια της λογικής και της ελευθερίας καταρρέουν. Η βία γεννά βία ακόμα και αν ασκείται από τον καταπιεζόμενο. Είναι ένας φαύλος κύκλος. Είναι παραλογισμός. Αυτό, όμως, θεωρήθηκε ως σύμβολο ρατσισμού και προκάλεσε διαμαρτυρίες από τους μαύρους. Οι λευκοί το αποδέχτηκαν επειδή η οργή των αφροαμερικανών στα γκέτο, μερικές φορές, ξέσπαγε σε βίαιες αναταραχές, όπως oι αναταραχές του Watts (Γουότς) στο Λος Άντζελες, το 1965, όπως και του Λος Αντζελες το 1992.

Ο Καπνός και τα χέρια
Μετά από αυτό βλέπουμε τον Μάικλ να χορεύει μέσα σε καπνούς με τα χέρια ανυψωμένα.
Το χέρι συμβολίζει την ψυχή του ανθρώπου. Στον χορό των Δερβίσηδων τα ανυψωμένα χέρια περνούν μέσα από το σώμα τους το πνεύμα του Θεού, υποδηλώνουν προσευχή, βοήθεια, την ένωση με το θείο πνεύμα του που ενώνεται με την Γη αφού φύγουν μέσα από το κατεβασμένο χέρι του.
Είναι καθαρά μία τελετουργική πράξη όταν τα χτυπάει μεταξύ τους, όπως χτυπάει και τα πόδια του και πατάει σταθερά στο έδαφος.
Τα δύο χέρια δεμένα συμβολίζουν την Δύναμη και την Σοφία: σοφία και δράση.
Ο χορός καταστρέφεται την ώρα της δημιουργίας του, συνδέεται με την αέναη κίνηση, τον αιώνιο άνθρωπο. Γι’ αυτό και στο Dancing the Dream αναφέρει: “Οι χορευτές έρχονται και φεύγουν αλλά ο χορός παραμένει. Χορεύω, χορεύω, χορεύω…μέχρι να παραμείνει μόνο ο χορός….”.

Ο καπνός που ανεβαίνει συμβολίζει τον άξονα του κόσμου, το ενεργειακό κέντρο του ανθρώπου, η διαφυγή από τον χώρο και τον χρόνο, το κάλεσμα του θεού, το θυμίαμα που εξαγνίζει από την φωτιά. Στον Χριστιανισμό είναι το λιβάνι συμβολίζει την ματαιότητα της οργής ή του θυμου, την συντομία της ζωής, το πεπερασμένο οτου ανθρώπου. Στον βουδισμό είναι τα sticks μπορεί να σημαίνει θυμίαμα που εξαγνίζει, καθαρίζει από το κακό. Χορεύει μέσα στον καπνό εξαγνίζετα και δείχνει την ικανοποίηση του για το ότι μπορεί να ΥΠΑΡΧΕΙ.

Η περιστροφή και ο αριθμός “8”
Στην συνέχεια, ο Mάικλ κάνει 8 περιστροφές γύρω από τον εαυτό του. Η περιστροφή είναι το σύμβολο της κινητήριας δύναμης, είναι ο αρχαίος εκστατικός χορός, το στροβίλισμα που σημαίνει διαλογισμό. Μοιάζει με τον περιστροφικό χορό των πλανητών. Τον πλανήτη που περιστρέφεται γύρω από τον άξονά του. Στο Another part of me λέει: Στέλνω αυτή την μεγάλη αγάπη και αυτό είναι το μήνυμα μου, οι πλανήτες είναι ευθυγραμμισμένοι και σε περιμένουν, είσαι απλά και ένα άλλο κομμάτι του εαυτού μου”. Και απο το Dancing the dream μας λέει: Not “I” or “You”, but “We”. (Οχι “εσύ” ή “εγώ”, αλλά “εμείς”). The cosmic dance, ο κοσμικός χορός, ο ρυθμός του σύμπαντος. Το σύμπαν είναι μουσική.
Ο αριθμός 8 συμβολίζει την αναγέννηση και είναι ο αριθμός του θεού. Ο άνθρωπος βρίσκει το κέντρο του ενεργειακά μέσα από το θείο.




Το λασπωμένο νερό:  αναγέννηση;

Ομως, μετά την περιστροφή, πέφτει με τα γόνατα στον δρόμο σε έναν λάκκο με νερό σαν να προσκυνάει. Το νερό είναι σύμβολο εξαγνισμού στις θρησκείες, ένα βάπτισμα. Η αναγέννηση, η ριζική πνευματική μεταστροφή του ανθρώπου που απαλάσσεται από τα δεσμά του (πνευματικού) θανάτου, απελευθέρωση από όλα όσα τον δέσμευαν.
Αλλά το νερό στο οποίο βαφτίζεται ο Μάικλ δεν είναι καθαρό. Είναι βρώμικο, λασπωμένο. Και ίσως αυτό να αναφέρεται στο ότι ο Μάικλ ξεκίνησε την καριέρα του σε ηλικία 5 ετών όπου τραγουδούσε σε στριπτιτζάδικα και υπόγεια που σύχναζε υπόκοσμος. Και η μετέπειτα εξέλιξή του ακόμα και ώς παιδί σχετιζόταν με οργανωμένες ομάδες που τον έλεγχαν.

Το βρώμικο νερό
Λέγεται “μαύρο ή γκρίζο νερό” και είναι το μολυσμένο νερό, τα απόβλητα, τα λύματα.
Αυτό σημαίνει ότι η υποτιθέμενη αναγέννηση που κάποιες οργανωμένες ομάδες με πρόσχημα την πνευματική αλλά και κοινωνική ανύψωση που προσφέρουν στον άνθρωπο, είναι μία ψεύτικη απελευθέρωση. Είναι μία φυλακή, μία αιχμαλωσία που τελικά όχι μόνο δεν ελευθερώνει τον άνθρωπο αλλά τον κάνει δέσμιο κάποιων δυνάμεων που τον ελέγχουν. Ο χορός εξελίσσεται σε ένα γκέτο που είναι μία φυλακή. Ενας περιορισμένος, περιθωριοποιημένος χώρος. Αυτά ήταν τα γκέτο.

Στο Will You Be There αναφέρει: “Ολοι θέλουν να με ελεγχουν φαινεται οτι ο κοσμος εχει φτιάξει εναν ρολο για μενα, ειμαι τοσο μπερδεμενος, θα μου δείξεις το σωστό; θα εισαι εκει για μενα;” και μετά στο τέλος η πρόζα είναι ότι πιο συγκινητικό και προφητικό έχει γράψει ο Μάικλ σε τραγούδι του:
“Στην πιο σκοτεινη μας ωρα, Στην πιο βαθια μου απελπισια, Θα νοιαζεσαι ακομα; Θα εισαι εκει; Στις δοκιμασίες μου Και στα βασανα μου Μεσα απο τις αμφιβολιες μας Και τις απογοητευσεις Στην βια μου Και στην ταραχη μου Μεσα απο τους φοβους μου Και τις εξομολογησεις μου Στην αγωνια μου και στον πονο μου Μεσα απο την χαρα μου και την λυπη μου
Στην υποσχεση ενος αλλου αυριο Δεν θα σε αφησω ποτέ γιατι εισαι παντα στην καρδια μου”.


Το σκίσιμο των ρούχων:Η ελευθερία και η ύπαρξη του ανθρώπου
Έχει βραχεί με βρώμικο νερό αφού έχει εξαγνιστεί. Μετά από αυτό ο Μάικλ σκίζει τα ρούχα του. Το σκίσιμο των ρούχων (όπως στην γνωστή ρήση “διαρρηγνύω τα ιμάτια μου”) δηλώνει ότι διαμαρτύρομαι έντονα, εκφράζω την αγανάκτηση μου, απελευθερώνομαι και αντιδρώ ενάντια στην εξουσία και την στέρηση της ελευθερίας των ανθρώπων. Είναι καθαρά μία αντιεξουσιαστική κίνηση.

Νέον πινακίδα: Royal Army Hotel: σπιθες, ψεύτικο φως
Ξενοδοχείο είναι ένα μέρος που κάποιος μένει για λίγο. Πετάει το βρώμικο νερό στην νέον πινακίδα πίσω του η οποία γράφει “Royal Army hotel” (Ξενοδοχείο Βασιλικού Στρατού) η οποία βραχυκυκλώνει και γκρεμίζεται μέσα σε σπίθες και καπνούς. Οι πυρκαγιές που ξέσπασαν στις αναταραχές και η συμμετοχή του στρατού για την καταστολή των εξεγέρσεων και όλες οι υποχθόνιες “βασιλικές” δυνάμεις που κυβερνούν τον κόσμο γκρεμίζονται.

Κραυγάζει σαν πληγωμένο ζώο, σαν να βασανίζεται και να πονάει, εκφράζει τον υπαρξιακό πόνο του ελεγχόμενου ανθρώπου, την απόγνωση του, για τη καταπίεση της ύπαρξης του ανθρώπου από άνθρωπο. Εκφράζει όμως και τό ότι μπορεί να αντιδράσει και να επιβληθεί στον φόβο του. Αλλά, πνευματικά, είναι σαν να πανηγυρίζει την νίκη ενός “νικητή” αλλά και ενός “νικημένου”.

Ο Μάικλ εκφράζει την ικανοποίηση του που μπορεί και εκδηλώνει την αγανάκτηση του ότι είναι ΕΛΕΥΘΕΡΟΣ ΝΑ ΥΠΑΡΧΕΙ.

Το βίντεο τελειώνει με τον Μάικλ να μεταμορφώνεται ξανά σε μαύρο πάνθηρα και η κάμερα τον δείχνει να περπατάει μέσα στο γκέτο ήρεμος και να φεύγει… Εκπληκτική σκηνή η οποία έχει αφήσει εποχή.




Εν κατακλείδι εμφανίζονται οι Σιμσονς, κινούμενα σχέδια της εποχής, όπου ο πατέρας  τρώει μία μπανάνα και λέει στον γιο του, ο οποίος φοράει μία μπλούζα που γράφει Michael Jackson, να μην παρακολουθεί τέτοια πράγματα και του κλείνει την τηλεόραση. Ο Μάικλ, ως παιδί,  είχε κάνει πολλές εκπομπές στην τηλεόραση με τους  Jackson Five, επίσης υπήρχε σειρά επεισοδίων με τους Jackson 5 σε κινούμενα σχέδια.

Ο Χορός του Μαύρου Πάνθηρα 4/5 πατήστε εδώ

O ΧΟΡΟΣ ΤΟΥ ΜΑΥΡΟΥ ΠΑΝΘΗΡΑ

TO BINTEO