Tags

, , , , , , ,

MUSIC, DANCE, THEATER/CINEMA.

What is a genius in art? A special gift, a rare talent, a spectrum of potentials and skills, that open new doors, for the new.

 Ενα σπάνιο χάρισμα, ένα σπάνιο ταλέντο, έχει ένα ευρύ φάσμα δυνατοτήτων,  που ανοίγει δρόμους για το καινούργιο. Υπερβαίνει τους κανόνες και τους καταλύει, χαρακτηρίζει μιά εποχή, δημιουργεί πρότυπο, γίνεται η έμπνευση, προετοιμάζει το έδαφος για τις επόμενες γεννιές και δεν επαναλαμβάνεται ιστορικά.  Ο τιμητικός τίτλος «Βασιλιάς της Ποπ», δεν περιοριζόταν μόνο στον μουσικό τομέα. O συνδυασμός δύο ή πιο πολλών Τεχνών και ικανοτήτων αναδείκνυε μία, κατά κάποιο τρόπο, καινούργια τέχνη, αυτήν του Μάικλ Τζάκσον.  Ηταν «ένας» στο είδος του και όχι μοναδικός.  Αποτελούσε ένα φαινόμενο που δεν θα επαναληφθεί στην ιστορία. Ο Μάικλ Τζάκσον ήταν ή ίδια η τέχνη. 

 Ηταν στην κυριολεξία….Βασιλιάς σε «όλα»:

  • Τραγουδιστής
  • Χορευτής
  • Ηθοποιός
  • Τραγουδοποιός
  • Μουσικός
  • Χορογράφος
  • Σκηνοθέτης
  • Σεναριογράφος
  • Ευρεσιτέχνης
  • Περφόρμερ (συνδυάζοντας τραγούδι, χορό και θέατρο)
  • Συγγραφέας
  • Μουσικός παραγωγός
  • Παραγωγός ταινιών μικρού μήκους (short films)
  • Παραγωγός μουσικών βίντεο
  • Ενορχηστρωτής MIDI programming (μουσικός προγραμματισμός)
  • Τεχνικός ήχου
  • «Ανερχόμενος designer»
  • Ζωγράφος, σκιτσογράφος
  • Αθλητής πολεμικών τεχνών
    και…
  • Επιχειρηματίας
  • Ακτιβιστής/Φιλάνθρωπος
  • «Ρέκορντμαν»!

This slideshow requires JavaScript.

O Michael Jackson ήταν ένας χαρισματικός, συμπαγής καλλιτέχνης, μία πληθωρική, πολυσύνθετη φυσιογνωμία, ο οποίος είχε γεννηθεί με ευκολίες, σε «όλες», σχεδόν, τις τέχνες. Ολες του οι δημιουργίες ολοκληρώνονταν, πάντα, με πολύ δουλειά, αλλά όχι με προσπάθεια. Eκκεντρικός, τελειομανής, με στόχο, και εκπαιδευμένος, από παιδί, o Μάικλ εργαζόταν πάρα πολύ στην τέχνη του, πέρα από τα δεδομένα. Κάθε φορά που ετοίμαζε ένα καινούργιο project έψαχνε, διάβαζε, μελετούσε τα «πάντα». Γιατί αυτό που ήθελε ήταν να μην επαναλαμβάνει τον εαυτό του, να καινοτομεί, να δημιουργεί το καινούργιο! Ηταν μία εκρηκτική καλλιτεχνική προσωπικότητα, «συμπαντικός», ένας υπεραθλητής της τέχνης. Ηξερες ότι ο Μάικλ Τζάκσον σε σεβόταν ως κοινό. Και αυτό σε έκανε να το θαυμάζεις και να τον εκτιμάς ακόμα περισσότερο.

ΜΟΥΣΙΚΗ

MJ-Man-In-The-Mirror-michael-jackson-songs-19955062-2501-1873

O Tζάκσον ως τραγουδιστής, κατατάσσεται ανάμεσα στους 100 καλύτερους τραγουδιστές του 20ου αιώνα, κατέχει την 25η θέση, σύμφωνα με το περιοδικό Rolling Stone. Η εξαιρετική ποιότητα της φωνής του, το συναίσθημα, η τεχνική και η ευελιξία του να περνάει σε διαφορετικά στυλ μουσικής, ήταν αυτό που τον έκανε να ξεχωρίσει και να ονομαστεί «Βασιλιάς της Ποπ».  Είχε «απόλυτο αυτί»,  και η έκτασή του κάλυπτε 4 οκτάβες. Ενας από τους πιο πολυσύνθετους και ρυθμικούς τραγουδιστές. Ο φυσικός ρυθμός του, αλλά και η εξάσκησή του στην ντραμς, του έδινε την ελευθερία να κάνει πράγματα δύσκολα που μόνο ένας καλά εκπαιδευμένος τζαζ τραγουδιστής θα μπορούσε να κάνει. Σουίνγκαρε εκπληκτικά, και πέρναγε από το ένα είδος στο άλλο με περισσή ευκολία. Κάποιοι τον αποκάλεσαν «Miles Davis της Ποπ», αφού πέρασε μέσα από όλα τα ρεύματα της μοντέρνας μουσικής. Μπορούσε να τραγουδήσει άψογα: musical, pop, R&B, rock, blues, gospel. Χρησιμοποιούσε την καθαρή και κρυστάλλινη φωνή του, αλλά μπορούσε αυτόματα να περάσει και σε μία ροκ βραχνάδα, έναν συνδυασμό που ακούμε σε πάρα πολλά τραγούδια του (Give In To Me, Another Day). Χρησιμοποιούσε το hicup. Δική του πατέντα, ένας ήχος σαν λόξυγγας, που τον χρησιμοποιούσε ως ένα είδος κρουστού στην ρυθμολογία κάθε κομματιού. Ενα σημαντικό στοιχείο είναι ότι στις ερμηνείες των τραγουδιών του, λειτουργούσε και ως ηθοποιός, και ανταποκρινόταν σε  οτιδήποτε απαιτούσε ο “ρόλος” του τραγουδιού. Υπηρετούσε απόλυτα τον στίχο, όπως και την μουσική του τραγουδιού.  Χρησιμοποιούσε όλη την εκφραστική του θεάτρου στην φωνή του, που απέδιδε τον στίχο, ανάλογα με το περιεχόμενό του, μελυγμούς, σπασίματα της φωνής, φόβο ή τρόμο, έρωτικές ανάσες, κραυγές. Ἐκανε γρήγορες στροφές και έπεφτε στα γόνατα, και η φωνή του να χτυπάει φλέβα. Ο κόσμος να ουρλιάζει.

studio-michael-jackson-29164169-1800-1196

Ο Μάικλ πάντα, σε όλους τους δίσκους του, έκανε ο ίδιος τα τα Backing Vocals, δηλαδή τα φωνητικά, όπως και την εναρμόνιση των φωνών. Μαθημένος από παιδί, ως τραγουδιστής φωνητικών με τους Jackson Fiveτα φωνητικά του είχαν τέτοια τελειότητα, στο ηχόχρωμα, τον ρυθμό και το συναίσθημα, που ακόμα και ο παλμός του βιμπράτο είχε απόλυτη ακρίβεια, σε όλες τις φωνές! Είχε «απόλυτο αυτί», που στην μουσική ορολογία σημαίνει ότι άκουγε με απόλυτη ακρίβεια το τονικό ύψος κάθε νότας. Μπορούσε, δηλαδή, να αναγνωρίσει ποιά νότα ήταν (π.χ. ντο, σολ, λα) χωρίς να την παίξει στο πιάνο. Ετσι, ο χαρισματικός καλλιτέχνης, μπορούσε να κάνει μουσικές κατασκευές χωρίς να έχει μπροστά του κάποιο μουσικό όργανο, παρά μόνο με «το αυτί».

Τραγουδοποιός: Ο Μάικλ ξεκίνησε να γράφει τραγούδια από την εφηβεία, και στον πρώτο προσωπικό του δίσκο, το Off The Wall, παρουσιάστηκε και ως συνθέτης, συνδυάζοντας διάφορα στυλ.. Συνέχισε να γράφει μόνος ή σε συνεργασία με άλλους δημιουργούς. Πάντα τα τραγούδια του ήταν σχεδόν, αυτοβιογραφικά, αληθινά, και πάντα είχαν ένα μήνυμα να στείλουν. Είχε πεί ότι «πρέπει να γράφουμε τραγούδια που να βοηθούν τον κόσμο να ζήσει καλύτερα». Εγραφε ερωτικά, ελαφρά, ρομαντικά, χορευτικά, εμπορικά που πάντα είχαν ποιότητα, αλλά έγραφε και πολιτικά τραγούδια διαμαρτυρίας, αντιπολεμικά τραγούδια, για την οικολογία και το περιβάλλον, για την ανισότητα και τον ρατσισμό. Μετά το Bad τα τραγούδια του άρχισαν να γίνονται περισσότερο κοινωνικά, με το Man in the Mirror, ενώ στο Dangerous έκφρασε με δυναμικό τρόπο την πολιτική του θέση, όπως στο Black or White, θίγοντας τον ρατσισμό και την διαφθορά, και το They don’t care About us, που μίλαγε για την παράνοια της εποχής μας και την αδιαφορία των πολιτικών να λύσουν  τα σοβαρά προβλήματα της κοινωνίας και του ανθρώπου. Ανάλογα με την δύναμη των τραγουδιών του, δημιουργούσε και τα αντίστοιχα βίντεο.

he plays guitar

 

Μουσικός: ‘Eπαιζε βοηθητικά τέσσερα όργανα: κιθάρα, ντραμς, κρουστά,  πιάνο. Και υπάρχουν αποδείξεις γι᾽αυτό, γιατί πολλοι το αμφισβητούν. Το πρώτο του όργανο ήταν η κιθάρα. Ο πατέρας τους ήταν κιθαρίστας, και όλοι Τζάκσον έπαιζαν κιθάρα. Ντραμς και κρουστά, και τέλος πιάνο και πλήκτρα γενικότερα. Σε δίσκους του αναφέρεται ότι παίζει κιθάρα σε κάποιο κομμάτι, και ότι όλα τα όργαναστην ενορχήστρωση τα παίζει αυτός. Υπάρχουν αποδείξεις. Και δεν λέει ψέμματα.  Είχε στο κεφάλι του όλο το τραγούδι,  την μελωδία, τον ρυθμό και την αρμονία. Ηξερε τι έπρεπε να παίξει η κιθάρα, το μπάσο, τα κρουστά, τα ντραμς, όλα. Ο Μάικλ έπαιζε ντραμς, κρουστά, πιάνο και κιθάρα, που ήταν και το πρώτο του όργανο, (είναι γνωστή η ιστορία που όλα τα αδέρφια έπαιρναν κρυφά την κιθάρα του πατέρα τους και έπαιζαν, μέχρι που έσπασε μία χορδή. Απὀ κεί ξεκίνησαν όλα..). Τα έπαιζε ως βοηθητικά όργανα. Στο Scream ο Μάικλ φέρεται να παίζει και τα 4 όργανα (keyboard/synthesizer, guitar, drums, percussion).

MICHAEL JACKSON’S 1993 MEXICO DEPOSITION VIDEOS PROVE HIS SONGWRITING / MUSIC IQ WERE OFF THE CHARTS.

Το Mexico Deposition είναι μία δίκη για τα πνευματικά δικαιώματα, όπου ο Μάικλ κατηγορείται από κάποιον ότι του έκλεψε το τραγούδι. Πρόκειται για το The Girl Is Mine.  Στο βίντεο αυτό, ο Μάικλ εξηγεί πως συνέθεσε το κομμάτι, και πραγματικά, θαυμάζεις το εκπληκτικό αυτό ταλέντο που είχε ο Μάικλ, το χάρισμα. Τραγουδάει τις γραμμές των  strings του τραγουδιού, το μέρος του μπάσου, πως θα άλλαζε με το μέρος των πλήκτρων, επίσης εξήγησε ότι χρησιμοποιούσε γραμμές αντίστιξης οι οποίες πήγαιναν η μία αντίθετα στην άλλη στο κυρίως μέρος του κομματιού. Μιμόταν τα μουσικά όργανα με την φωνή του, όλη την δημιουργία του τραγουδιού, την οποία κατέγραφε σε ένα μαγνητόφωνο. Είναι μία ταπετσαρία ήχων, η οποία αποτελεί τους κανόνες της μουσικής, όπως είπε. Ἐτσι, αποδείχτηκε περίτρανα, ότι αυτός έγραψε το κομμάτι και, φυσικά, κέρδισε την δίκη.

Στο 1:22, τον ακούμε να κάνει έναν συνδυασμό beat-box, το βασικό μέρος της ντράμς δηλαδή, με το μπάσο.

Michael Jackson could have been the King of Jazz. On what would have been the 53rd birthday of Michael Jackson, I look back at an individual whose voice moved with an unparalleled fluidity. He carried the vocal stature of a jazz singer, while providing the popular sound to a modern generation. Had he been born in a different era, we would be lauding his execution of the Cole Porter songbook as one of the finest to date. Even so, I am thankful for what he has given us in a contemporary setting, providing iconic sounds from the realm of jazz, rock, and R&B. Today, I hide away in my alternate universe remarking the genius of a man who simply had no musical limits. – Paul Pennington

Ο Μάικλ είχε την στόφα ενός μεγάλου τραγουδιστή της Τζαζ. Αυτό είχε πεί και ο Quincy Jones, ο παραγωγός του, ο οποίος είχε δουλέψει με τους μεγαλύτερους τραγουδιστές της Τζαζ, όπως: Billie Holiday, Sarah Vaughan, Ella Fitzgerald, Al Jarreau, κ.α. Θυμίζει Bobby McFerrin, σε αυτή τη φάση. Εκπληκτικό ταλέντο! Ενας χαμελαίων της μουσικής. Μπορούσε να τραγουδήσει οτιδήποτε, σε δεξιοτεχνικό επίπεδο!

In the video he could compose the bass, percussion and drums all in his head. He structured the rhythm of the slow, catchy groove of The Girl is Mine; he explained how he composed the string lines of the song, he knew exactly when the bass section of the song would change into keyboard’s bass section, and he also explained that he used “musical counter lines that could go against the main part. It could be a keyboard, it could be a flute, and it could be a string part. It’s a tapestry of sound, which is what the law of music is.

Ενορχήστρωνε πάνω σε MIDI programming.

Μουσικός παραγωγός: Μετά τον Quincy Jones, ο Μάικλ ανέλαβε να κάνει ο ίδιος τις παραγωγές του.

Ηχολήπτης: Είχε γνώσεις τεχνολογίας, κατείχε ένα στούντιο ηχογράφησης και ήταν τεχνικός ήχου, κοινώς ηχολήπτης.brad-sundberg-in-the-studio-with-michael-jackson-1Michael-Jackson-In-the-studio-2012-BeLIEver-michael-jackson-30781463-720-405

O Mάικλ στο στούντιο: πάνω το 1988, κάτω το 2002

” O Μάικλ στο στούντιο ηχογράφησης, σε διάφορες φάσεις της ζωής του.

 ΧΟΡΟΣ

 Ως χορευτής (κατατάσσεται στους 10 καλύτερους χορευτές του 20ου αιώνα, δίπλα στον Νουρέγιεφ, την Γκράαμ, τον Φρεντ Ασταιρ). Να αναφέρουμε τρείς από τις καινοτομίες του: το περίφημο Moonwalk, το Lean,  Angle move (on toes, η χαρακτηριστική κίνηση που στέκεται στις μύτες των ποδιών, που δεν είναι καθόλου απλή και συνιθισμένη), the Robot, που τις αναλύουμε μία-μία, και μπορείτε να τις αναζητήσετε στο μπλογκ. Μία κίνηση που είναι η πλέον χαρακτηριστική και δική του είναι το Grab Crotch.

 Είναι χορευτικές κινήσεις που εφεύρε ο ίδιος, και έχει επιρρεάσει γεννιές καλλιτεχνών αλλά και απλούς θαυμαστές, και που έχουν σφραγίσει μια ολόκληρη εποχή.

The Angle move on his toes

The Angle Line Το έχει αποδείξει περίτρανα ότι ήταν χορευτική ιδιοφυία, και όλο το χορευτικό στερέωμα το αναγνωρίζει. Μεγάλες μορφές του χορού, ειδήμονες, πανεπιστημιακοί χορογράφοι, και άλλοι αστέρες του χορού, όπως Φρεντ Ασταιρ και Μπαρίσνικωφ, τον έχουν χαρακτηρίσει «φαινόμενο», και ο Ασταίρ συγκεκριμένα, διάδοχό του). Είχε μελετήσει, προσωπικά, όλα τα είδη χορού. Από κλασσικό χορὀ, μπαλέτο (Bad), latin (Blood on the dance floor), hip-hop, jazz, modern, street dance, tap-dancing (κλακέττες), mannequin (κούκλα), roboting, λαϊκούς χορούς,αρχαίους χορούς. Ολες τις κινήσεις τις συνδύαζε έτσι ώστε να βάζει πάντα την δική του σφραγίδα και να τις κάνει δικές του.  Και αυτό είναι ιδιοφυΐα. 

 

Το LEAN και η Ευρεσιτεχνία: τα ειδικά παπούτσια στο Lean που δίνουν την ψευδαίσθηση της αντιβαρύτητας. Επινόησε το Lean, μία χαρακτηριστική στάση η οποία στηριζόταν σε ειδικά παπούτσια που εφηύρε ο Μάικλ, που τον άφηνε να γέρνει μπροστά.

lean patent.jpg

Αναφερόμαστε αναλυτικά σε άλλο άρθρο μας: “Η χορευτική ιδιοφυία του Μάικλ Τζάκσον”. Η πατέντα αυτή είναι επικυρωμένη απο το Γραφείο Ευρεσιτεχνιών της Αμερικής. Ο Τζάκσον ήταν βιβλιοφάγος, εραστής της γνώσης. Η βιβλιοθήκη του είχε πάνω από 10.000 βιβλία με σπάνιες εκδόσεις. Γνώριζε πολύ καλά Μαθηματικά και Φυσική. Είχε μεγάλη μόρφωση σε πολλά πεδία της τέχνης και της επιστήμης, και αυτό τον βοηθούσε να συλλαμβάνει ιδέες για την τεχνη του. Σε συνέντευξη του είχει δηλώσει το 1987 ότι τότε τον ενδιέφερε η ανθρώπινη ανατομία, οι μύες, τα οστά, τα πάντα, και επισκέφτηκε γι᾽αυτό την Ιατρική Σχολή του Λονδίνου.  Ηταν στην κυριολεξία, ένας αφοσιωμένος καλλιτέχνης, ταγμένος στην τέχνη του. Workaholic (εργασιομανής), όπως έλεγε χαρακτηριστικά για τον εαυτό του.

Grab Crotch dance move – Το σήμα κατατεθέν!

In the 18-minute music video for “Bad”—directed by Martin Scorsese—Jackson began using sexual imagery and choreography not previously seen in his work. He occasionally grabbed or touched his chest, torso and crotch. While he has described this as “choreography,” it garnered a mixed reception from both fans and critics; Time magazine described it as “infamous” (περιβόητη). The racy “crotch grab” dance move became Jackson’s trademark (σήμα κατατεθέν). The move is commonly seen in today’s music videos but at the time, the crotch grabbing shocked the world.

michael jackson-jam

In an interview Katherine did (Michael’s mother), where she said that: “At first he didn’t mean to grab his crotch, but that he was going for his belt to adjust it and he missed and hit his crotch instead. The crowd loved it, so he kept doing it”. 

Στην εκπομπή της Οπρα, ο Μάικλ είπε: “you become the emotion of what that sound is, ok, so if i’m doing a move and i go “bam”, and i grab myself, it’s the music that compels me to do it, it’s not I’m saying ‘get ready grab down there’ you don’t think about it, it just happens, sometimes i look back at the footage and think ‘did i do that?’ “

Πάνω σ᾽αυτό θα ήθελα να πώ ότι ο Μάικλ, όντως χρησιμοποιούσε τον φυσικό του αισθησιασμό για να τραβήξει την προσοχή, να προκαλέσει. Δεν έκανε τίποτα τυχαία. Ηταν, καθαρά, μία αναφορά στην σεξουαλικότητα, και ειδικότερα στην δική του, και τον αντίκτυπο που είχε στο κοινό του. Στην αρχή, επί εποχής Bad, η κίνηση αυτή, γινόταν πολύ γρήγορα, περισσότερο αυτοσχεδιαστικά, μέσα στην παράσταση. Γελούσε λίγο «αθώα» όταν μιλούσε γι᾽αυτό, στην Οπρα. Αλλά, βασικά, πιστεύω ότι…«έπαιζε» ένα παιχνίδι με το κοινό του. Και αυτό, ήταν και ένας από τους λόγους που προκαλούσε αυτήν την υστερία στον κόσμο. Μετά την περίοδο του Bad, όμως, η κίνηση εξελίχθηκε χορευτικά-θεατρικά και την ενέταξε, επίσημα, πλέον, στην χορογραφία του Dangerous.

Ως χορογράφος,  ο Μάικλ χορογράφησε σχεδόν όλα τα βίντεο του. Ως συγχορογράφος συνεργάστηκε με τον Μάικλ Πήτερς (Alvin Aliey Ballet, modern dance), τον Τζέφρι Ντάνιελ (street dance) κ.α. Ξεκινώντας από το Thriller, περνώντας στο Bad, Smooth Criminal, κ.λ.π.

ΘΕΑΤΡΟ – ΚΙΝΗΜΑΤΟΓΡΑΦΟΣ

Ηθοποιός. Οι υποκριτικές του ικανότητες είναι κάτι που ο πολύς κόσμος δεν καταλαβαίνει, δεν προσέχει, δεν γνωρίζει ότι ο Μάικλ είχε επιρρεαστεί από το θέατρο και τον κινηματογράφο. Εχω δεί στο διαδίκτυο να αναρωτιούνται γιατί ο Μαικλ Τζάκσον είναι ηθοποιός. Η ηθοποία είναι ένα «κρυφό» ταλέντο που είχε ο Μάικλ, το οποίο διέπει τα πάντα στην καλλιτεχνική του έκφραση. Από παιδί, ο Μάικλ πρωταγωνίστησε σε πάμπολλες τηλεοπτικές εκπομπές, κινηματογράφο, όπως, και μετέπειτα, στα δικά του βίντεο-κλιπ και ταινίες μικρού μήκους, τα short films.

bad Behind-The-Scenes-In-The-Making-Of-Bad-michael-jackson-34580277-400-265Bad-MJ-Behind-The-Scenes-michael-jackson-7564884-1200-795Ο Μάικλ ξεκίνησε και μεγάλωσε μέσα στο Χόλυγουντ. Είχε παίξει σε τηλεοπτικές εκπομπές και σήριαλ, σε ζωντανά σώου, από παιδί με τους Jackson Five, όπως και στον κινηματογράφο. Στην ταινία «Ο Μάγος του Οζ» με την Νταϊάνα Ρός, έπαιξε τον ρόλο του Σκιάχτρου, και συμμετείχε ως ηθοποιός, χορευτής και τραγουδιστής. Αυτή η αγάπη του για τον κινηματογράφο ήταν που γέννησε την επιθυμία του «Να κάνει κινηματογράφο, συνδέοντας το θέατρο με την μουσική και τον χορό». Και τα κατάφερε μέσα από τα short films, δηλαδή, τα βίντεο κλίπ που λειτουργούσαν ως ταινίες μικρού μήκους. Από 13 έως 30 λεπτά. Thriller, Bad, Ghosts. Νά άλλη μία καινοτομία.

ghosts 2

Η εξοικείωση με τον χώρο του κινηματογράφου, ήταν μεγάλη. Ἠξερε πώς να στήνεται στον φακό, πώς “έγραφε” στην κάμερα. Είχε γνώσεις υποκριτικής, σκηνοθεσίας και γραφής σεναρίου, ενδυματολογίας, ιστορίας του θεάτρου, ιστορίας της τέχνης, και απόδοσης ρόλων και χαρακτήρων. Τα making of είναι ένας από τους καλύτερους τρόπους να καταλάβει κανείς ότι ο Μάικλ ήξερε τι ήθελε να κάνει ως καλλιτέχνης και η συνεργασία του με κορυφαίους σκηνοθέτες (Σκορτσέζε, Λάντις, Κόπολα) και, γενικότερα, καλλιτέχνες και τεχνικούς του χώρου. Την δουλειά που έχει πίσω απ᾽αυτό το αποτέλεσμα που βλέπουμε. (Ολα, σχεδόν, τα γυρίσματα υπάρχουν στο youtube, μεταφρασμένα στα Ελληνικά. Ενα κανάλι που προτείνω είναι το KingMJinGreek).

ghosts 1

Ο Μάικλ είχε ασχοληθεί με όλες τις παραστατικές τέχνες, τις βασικές μορφές παράστασης: θέατρο μάσκας, θέατρο σκιών, παραδοσιακό χορό/κίνηση, παντομίμα, βωβό κινηματογράφο, μιούζικαλ, χορικά αρχαίου δράματος. Στο εκπληκτικό βίντεο του Earth Song, ένα κοινωνικό κομμάτι γραμμένο για το περιβάλλον και την οικολογία, (όπως και στο This Is It) βλέπουμε ξεκάθαρα στοιχεία υποκριτικής και κινησιολογίας αρχαίου δράματος, από αρχαία τραγωδία συγκεκριμένα, όταν γονατίζει στην γή και σηκώνεται με τα χέρια ανοιχτά που για όσους έχουν ασχοληθεί με την τραγωδία, ειδικά ηθοποιοί και σκηνοθέτες, αποκωδικοποιούν αμέσως την θεατρική εκφραστική. Ο Μάικλ ερμήνευε ρόλους ακόμα και στην ζωή του. Ακόμα και το πρόσωπο του και η εξέλιξη του μέσα στα χρόνια, γι᾽αυτόν ήταν μία “δημιουργική μεταμόρφωση”.

Παραγωγός ταινιών μικρού μήκους (short films),

Σεναριογράφος: Είχε γράψει ή συγγράψει το σενάριο στα περισσότερα βίντεο του.

Σκηνοθέτης: είχε σκηνοθετήσει βίντεο κλιπ του και συναυλίες του. (http://top40.about.com/od/michaeljackson/tp/michaeljacksonvideos.htm)

Παραγωγός μουσικός, και παραγωγός μουσικών βίντεο και ταινιώνΕίχε κάνει την παραγωγή ή την συμπαραγωγή όλου σχεδόν του έργου του: τραγούδια και βίντεο.

Συγγραφέας, ποιητής: Έγραψε την αυτοβιογραφία του με τίτλο “Moonwalk,  που κυκλοφόρησε το 1988, και μία συλλογή ποιημάτων και σκέψεων, το Dancing the Dream, το 1991.

ΕΝΔΙΑΦΕΡΟΝΤΑ

Αθλητής πολεμικών τεχνών: είχε πάρει μαθήματα karate, και στις χορογραφίες του χρησιμοποιούσε κινήσεις πολεμικών τεχνών.

Σχεδιαστής:  Αυτός πρώτος λάνσαρε μιά σειρά από κοστούμια με αισθητική και προσωπικό στυλ που επιρρέασε τον κόσμο της μόδας. Eπίσης, 

Designer Ο Μάικλ Τζάκσον ήταν ένας ανερχόμενος “designer” ο οποίος σχεδίαζε καρέκλες, πολυθρόνες,  πόρτες, αγάλματα, τα οποία χρησιμοποίησε στην διακόσμηση του σπιτιού του, στην Neverland.

Ζωγράφος – Σκιτσογράφος: Ενα χόμπι που αποκάλυπτε άλλη μία πτυχή ενός πολύπλευρου ταλέντου.  Ο Μάικλ ζωγράφιζε ή σκιτσάριζε, ερασιτεχνικά στις ώρες ξεκούρασης του. Το έκανε για να ξεφεύγει και να χαλαρώνει από την ένταση της μέρας, της δουλειάς. ζωγράφιζε. Ειχε στο σπίτι του ατελιέ με όλα τα υλικά σχεδίου και ζωγραφικής. Αρκετά απο αυτά τα έργα είναι εκφραστικά. H δουλειά του Michael Jackson ήρθε στην δημοσιότητα για πρώτη φορά, το 1982, στο βιβλιαράκι του δίσκου Thriller, με ένα ακαδημαϊκά τέλειο free-style χιουμοριστικό καρτούν-καρικατούρα.

TheGirlIsMine painting sketch thriller sketch

Το πρώτο απεικονίζει τον Paul MacCartney  και τον Michael Jackson,  να σκίζουν στα δύο ένα θυμωμένο κορίτσι, προφανώς διεκδικώντας το, για το κομμάτι “The Girl Is Mine”. To δεύτερο θέμα του Thriller: τέρατα πέφτουν από την οθόνη ενός κινηματογράφου. Είναι ένα από τα σχέδια, τα οποία έχουν αντιγραφεί, περισσότερο απ᾽ όλα: το σύνολο της κυκλοφορίας των αντίγραφων ανέρχεται στα 52 εκατομύρρια αντίγραφα. Η δεύτερη φορά που δημοσιεύτηκε δουλειά του, ήταν το 1995, στο βιβλιαράκι του History – θεωρητικά, τέλειοι και βαθείς πίνακες με συμβολικό χαρακτήρα. painting scream mj painting childhood

Ο πρώτος λέγεται Scream, (λάδι σε καμβά) που απεικονίζει ένα νέο κορίτσι να ουρλιάζει με ένταση, το οποίο βρίσκεται μέσα στις σελίδες ενός μεγάλου βιβλίου με τους στίχους του κομματιού. Ο δεύτερος είναι το “Childhood” – γραφίτης/άνθρακας/κάρβουνο, μαύρο και άσπρο γραφικό σχέδιο με τρισδιάστατη προοπτική, που απεικονίζει ένα μικρό μαύρο αγόρι σε μία γωνία με ένα μικρόφωνο. Οι αντιγραφές υπολογίζονται σήμερα, πάνω από 16 εκατομύρρια. Υπάρχουν  πολλά περισσότερα έργα του Μαικλ Τζάκσον, αλλά δεν έχουν δημοσιευθεί ποτέ. Ὁταν η λεύκη είχε προχωρήσει και το πρόσωπό του ήταν ασπρόμαυρο, λένε ότι κοιτάχτηκε στον καθρέφτη και είπε: «Το πρόσωπό μου είναι ένα έργο τέχνης!»

Σημείωση: Το σημαντικό χαρακτηριστικό του γραφικού σχεδίου είναι η σύνθεση. Ενα γραφικό σχέδιο συνδυάζει σύμβολα, εικόνες, λέξεις ή κείμενο, για να δημιουργήσουν μια οπτική αναπαράσταση των ιδεών και των μηνυμάτων.

Παρακάτω, θα δούμε μία συνέντευξη που έδωσε η μητέρα του και ο γλύπτης, και καρδιακός φίλος του Μάικλ, Μπρετ Λίβινγκστον στο CNN στην εκπομπή του Πηρς Μόργκαν, οι οποίοι μιλάνε για την έκθεση που έγινε με έργα του Μάικλ. Παρ’ όλο που Μάικλ δεν ήθελε να βγάλει στην δημοσιότητα αυτά τα έργα, τα έργα αυτά θα εκτεθούν και θα πουληθούν για να συγκεντρωθούν χρήματα για το Νοσοκομείο Παίδων που ήθελε να κατασκευάσει στο Λος Άντζελες. Το όνειρο του ήταν να κάνει το μεγαλύτερο νοσοκομείο παίδων του κόσμου όπου θα είχε παιδότοπους, σινεμά, αθλητικές εγκαταστάσεις και οτιδήποτε χρειάζεται ένα άρρωστο παιδί, το οποίο λόγω της παραμονής του στο νοσοκομείο και της ασθένειας του, επιβαρύνεται η ψυχολογία του. ‘Ήθελε με αυτόν τον τρόπο να ανακουφίσει τον ψυχικό τους πόνο δίνοντας τους την χαρά του παιχνιδιού. Οι θαυμαστές του έχουν κάνει μία πρωτοβουλία για να συγκεντρωθούν χρήματα για αυτόν τον σκοπό, για την ίδρυση του που θα λέγεται “Νοσοκομείο Παίδων Μάικλ Τζάκσον”. Στην εκπομπή θίγονται θέματα εφ’ όλης της ύλης, για όλη την ζωή του Μάικλ. (Katherine Jackson & Brett Livingstone Interview (Piers Morgan Tonight, CNN, 14.05.2012).

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Επιχειρηματίας: Ο Μάικλ Τζάκσον ήταν ένας από τους πιο ισχυρούς επιχειρηματίας στην μουσική βιομηχανία του Χόλυγουντ, αφού το Estate του Michael Jackson είχε την συνιδιοκτησία με την μεγαλύτερη μουσική δισκογραφική εταιρία στον κόσμο, την Sony/Atv Music Publishing.  Ο Τζάκσον κατείχε το  50% του Καταλόγου Πνευματικής Ιδιοκτησίας της Sony Corporation.

Ακτιβιστής-Φιλάνθρωπος: Ο Μάικλ είχε πάθος με την φιλανθρωπία και την οικολογία. Η ίδρυση ανθρωπιστικών οργανώσεων, όπως το Heal the World Foundation, ιδρυμάτων, νοσοκομείων, όπως το Michael Jackson Burning Center (Kέντρο Αποκατάστασης Εγκαυμάτων «Μάικλ Τζάκσον») και η προσφορά για την προστασία του περιβάλλοντος, με οικονομική και ηθική υποστήριξη, γι᾽αυτόν ήταν κάτι που θεωρούσε δεδομένο. Τα ιδρύματα που ενίσχυσε οικονομικά και ηθικά ήταν εκατοντάδες. Ο Μάικλ στην διαθήκη του άφησε το 20% της περιουσίας του σε φιλανθρωπικά ιδρύματα.

Ρέκονρτμαν: θα ήταν παράλειψη να μην αναφέρω μέσα στην πληθώρα των ταλέντων του Τζάκσον, το ότι ήταν πραγματικός πρωταθλητής όχι μόνο της τέχνης, αλλά και των ρεκόρ, αφού κατείχε και ακόμα κατέχει εκατοντάδες ρεκόρ στα τσάρτς, (παγκόσμια και εθνικά), με αποκορύφωμα το Thriller, το Αλμπουμ με τις Μεγαλύτερες Πωλήσεις Ολων των Εποχών. Ρεκόρ, που έχει καταγραφεί στο Βιβλίο Γκίνες, και δεν έχει ξεπεραστεί από κανέναν άλλο καλλιτέχνη, μέχρι σήμερα. Ηταν ένας από τους πιο πολυβραβευμένους καλλιτέχνες.

Οταν ο Θεός έδινε ταλέντο, το έδωσε όλο στον Μαικλ Τζάκσον.(Babyface)

ΖΩΝΤΑΝΕΣ ΕΜΦΑΝΙΣΕΙΣ – ΘΡΥΛΟΣ

Ενας υπερ-περφόρμερ που στην σκηνή γινόταν «τίγρης», όπως είπε ο Μπέρυ Γκόρντι, κανένας καλλιτέχνης δεν παρουσίαζε σε μία συναυλία τραγούδι, χορό και θέατρο, παράγοντας τόσο τρομερή ενέργεια, συνδυάζοντας τόσες τέχνες. Στην σκηνή παρουσίαζε ένα κράμα όλων των παραστατικών τεχνών εμπλουτισμένο με εντυπωσιακά τεχνολογικά εφέ δικής του σύλληψης, όπως η εκτίναξη από τη βάση της σκηνής προς τα πάνω, μέχρι την πτήση πάνω από την αρένα χρησιμοποιώντας rocket belt, στο τέλος της ιστορικής συναυλίας, στο Βουκουρέστι το 1992, στην παγκόσμια περιοδεία Dangerous Tour.

Hανάβαση στον γερανό ήταν καθιερωμένη. Τον βλέπουμε να ανεβαίνει και να κρεμιέται έξω από το κιγκλίδωμα ασφαλείας, που θυμίζει κασκαντέρ, στα κομμάτια Beat it, Earth Song, Black or White. Τα χέρια του ήταν «σίδερο».

Opening, Live in Bucharest, 1992

Opening, Live in Bucharest, 1992

400x613xMJFlyingOverFansCherryPicker_Smaller.jpg.pagespeed.ic.Q-KkYKvxJN

dance-of-life-michael-jackson-o
 

Ηταν θεατρικός: Εβγαινε με ένα βαλιτσάκι στο χέρι, καθόταν πάνω του, κοίταγε τον προβολέα πάνω του, το άνοιγε, έβγαζε τελετουργικά το τζάκετ από παγέτα,  το φόραγε, το λευκό γάντι, το φόραγε…και μετά το καπέλο, έπαιρνε την πόζα και ξεκίναγε το Μπίλι Τζην μόνο με τον ντράμερ. Ο κόσμος ούρλιαζε. Πραγματικά, μία συναυλία του Τζάκσον ήταν πραγματική ΕΜΠΕΙΡΙΑ!

Το να παρακολουθείς τον Μάικλ Τζάκσον σε συναυλίες του, σε πρόβες του, ομιλίες του  ή συνεντεύξεις του, είναι σαν να παρακολουθείς ένα master class πάνω στις παραστατικές τέχνες, και όχι μόνο.

“Να είναι καλά που μαθαίνει τέχνες τον λαό” έγραψε χαρακτηριστικά ο κριτικός και συγγραφέας Γιώργος Χρονάς για τον Μάικλ Τζάκσον.

“LARGER THAN LIFE” –  ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟΣ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΩΗ
“Μεγαλύτερος από την ζωή” Έτσι χαρακτηρίζουν τον Μάικλ Τζάκσον, καλλιτέχνες παγκοσμίως αναγνωρισμένοι, μεγάλοι αστέρες του Χόλυγουντ, επιστήμονες, φίλοι. Αρκετός κόσμος ήθελε να μάθει περισσότερο για την προσωπική ζωή του διάσημου σταρ του Χολυγουντ, τις ιδιομορφίες και τις εκκεντρικότητες της προσωπικότητας του, παρά με τον άνθρωπο-καλλιτέχνη και το καθαυτό καλλιτεχνικό του έργο. Η προκατάληψη και η σπίλωση του ονόματος του δεν άφηνε τον κόσμο να πηγαίνει βαθύτερα για να εκτιμήσει. ‘Εμενε, και ακόμα μένει, δυστυχώς, στην επιφάνεια και τις κατασκευασμένες ιστορίες-σκουπίδια. Τα ΜΜΕ εκμεταλεύονται την διασημότητα, “πατάνε επί πτωμάτων” για το κέρδος. Η δικαίωση της ιδιοφυΐας του Τζάκσον ήρθε όταν ειδήμονες της τέχνης, και ακαδημαϊκοί ασχολήθηκαν μαζί του. Για κάποιον που γνωρίζει και αγαπάει πραγματικά τις Τέχνες, η καλλιτεχνική ιδιοφυία του Μάικλ Τζάκσον είναι ορατή, πέρα από τις προσωπικές προτιμήσεις. Κάποιος είπε κάτι ακραίο, αλλά εύστοχο: “Υπάρχουν οι φανς του Μάικλ Τζάκσον, και οι χαμένοι”. Εγώ, πιο κομψά, θα έλεγα: “Υπάρχουν αυτοί που αναγνωρίζουν την καλλιτεχνική ιδιοφυία του Μάικλ Τζάκσον, και αυτοί που χάνουν γιατί δεν έχουν ασχοληθεί, και δεν μπορούν να αναγνωρίσουν σε αυτόν, την πολύτιμη και απόλυτη εξοικείωση με την τέχνη”. Αυτός ο άνθρωπος, πραγματικά, σου έδινε την εντύπωση ότι προερχόταν από άλλο κόσμο. Ηταν σαν να προσπαθούσε να εναρμονιστεί με την ζωή στον πλανήτη Γή, αλλά δεν τα κατάφερνε…Ηταν κάτι σαν …Αϊνστάιν της τέχνης και της ζωής!!! Γι᾽αυτό και παρεξηγήθηκε. Τουλάχιστον έτσι πιστεύω εγώ, με τις πληροφορίες που έχω συγκεντρώσει. Hταν μία τεράστια φυσιογνωμία, ένα ανυπέρβλητο όν! Θεϊκός!

“I’m a person of the arts. I love the arts very, very, very much,” he told Jackson. “And I’m a musician, I’m a director, I’m a writer, I’m a composer, I’m a producer, and I love the medium… I know who I am inside and outside and I know what I want to do. And I will always go with my dreams and my ideals in life. And I’m a very courageous person and I believe in perseverance, determination, and all those wonderful things, and those ideals are very important for a person who is goal-orientated.” Michael Jackson

“Οταν ο Θεός έδινε ταλέντο, το έδωσε όλο στον Μάικλ Τζάκσον”.